Еколошка свест је веома широк појам о коме се највише говори када погледамо беживотну реку пуну отпада, када видимо отпад свуда око нас. Правилан развој еколошке свести треба да почне од малих ногу и да траје читав живот да би еколошки одговорно понашање постало део наших свакодневних навика.
Пројекат Водено стопало који реализујемо уз подршку града Крагујевца, бави се развојем и подизањем еколошке свести и знања деце у основним школама о воденом отиску. Активности пројекта су усмерене на мотивацију и оснаживање деце да буду активни учесници креирања поступака и мера за одговорно понашање према потрошњи и загађењу воде у својој породици и у школама. На правилан развој еколошке свести код деце највише утичу породица, школа, лични и колективни примери у школама сталним, активним, еколошки одговорним деловањем.
Водећи се Планом развоја града Крагујевца за период од 2021. до 2031. године - приоритетна област 4. Заштита и унапређење животне средине и рационално коришћење природних ресурса (4.2. Смањити утицај климатских промена и степен угрожености биодиверзитета ), програм овог пројекта је управо усмерен на едукативне и практичне активности са децом основношколског узраста о промоцији, едукацији и развоју еколошке свести о значају очувања водених ресурса и смањења воденог отиска. Пројектом је обухваћена основна школа Трећи крагујевачки батаљон града Крагујевца у којој се едукативним и креативним радионицама, иновативним техникама учења, вршњачком едукацијом и низом других активности остварују потребе усвајања знања, навика и осећања што ће допринети развоју еколошке свести и мишљења, развоју емоционалног, моралног, естетског понашања према животној средини.
У претхоном периоду, наши ђаци су били врло вредни истраживачи воденог отиска па смо реализовали две радионице под називом “Плава планета” у којој су ученици активно учили о кружењу воде у природи, својствима воде, значају воде за човека и остали живи свет. Кроз истраживачке активности ученика о значају воденог отиска методом “изокренуте учионице” - ученици су, заједно са ментором, истражили параметре који улазе у калкулатор воденог отиска (зелени, плави и сиви водени отисак - потрошња воде у тоалету, кухињи, при туширању, при заливању баште, прању аута, за производњу неког производа...). Затим је 50 ученика израчунало свој лични водени отисак коришћењем калкулатора дигиталним алатом на основу чега ученици стичу сазнања да ли су одговорни према својој воденој околини.
План за следеће дечије активности су израда најмање 20 плакат-порука које су усмерене на штедњу и одговорну потрошњу воде. Ученици ће изаћи на терен околине града Крагујевца и истражити какво је стање загађености воде Лепенице, језера Бубањ, језера Шумарице, стање фонтана и јавних чесми. Затим, ученичке групе ће израдити презентације о системима за пречишћавање отпадних вода и смарт наводњавању. Планиране су још две радионице за ученике у којима ћемо се бавити израдом идејних решења и прототипирањем могућих решења за пречишћавање отпадних вода. Такође, деца ће израдити водич одговорног понашања према води у школи и код куће.
Ученици су представили своје радове на овогодишњем Фестивалу науке у Првој крагујевачкој гимназији.